Nyheter

Göteborgsföretaget Sjöson rekryterar SKF-VD

Företagsbyggaren Sjöson har utsett Magnus Johansson, mångårig VD för SKF Sverige och SKF Kina, till koncern-VD. Sjöson investerar i företag och fastighetsprojekt som bidrar till en positiv samhällsutveckling och märker en starkt ökande efterfrågan från marknaden.

I syfte att möta den på bästa sätt skapar bolaget nu en ny organisationsstruktur med fokus på fastighetsutveckling, mat och dryck samt industriföretag.

– När vi bestämde oss för att rekrytera någon som kan förädla vår organisation var valet enkelt. Magnus Johansson har den kompetens vi söker och delar vår värdegrund och syn på tillväxt, säger Lars Sjöberg en av Sjösons två grundare.

Magnus Johansson beskriver sig som ”en strukturerad entreprenör” med en lång och framgångsrik karriär inom näringslivet. Han har bland annat varit VD för såväl SKF Sverige som SKF Kina. Det senare var under perioden när verksamheten i Kina gick från fyra till tolv fabriker. Han ansvarade också för större förändringsarbeten och global affärsutveckling.

– Det jag främst tillför Sjöson är kombinationen av att förstå storbolagets visionära tänk och en ledarstil där jag får det dagliga att fungera. Jag triggas av att utveckla affärer och människor, och det får jag verkligen göra på Sjöson, säger Magnus Johansson.

Sjöson bidrar till en positiv samhällsutveckling

Sjöson är en företagsbyggare som vill bidra till en positiv samhällsutveckling. Därför investerar bolaget i verksamheter som bidrar till det. Tre exempel är Fristad Bygg (ledande i att bygga hållbara, klimatsmarta träkonstruktioner), Sjömat (ledande inom spårbarhet för produkter från havet) och 2Ctrl (energieffektiv fastighetsautomation).

Enligt Magnus Johansson rör sig samhället allt mer bort från slit-och-släng. Det öppnar för en ny tillväxt som passar Sjösons filosofi perfekt.

Sjöson växer kraftigt och Magnus Johansson menar att utvecklingen kommer att fortsätta, såväl organiskt som genom förvärv, inom tre affärsområden.

– Fastighetsutveckling är ett intressant område där vårt tankesätt är mycket attraktivt. Mat och dryck är ett annat, givet ändringar i såväl matvanor som matkultur. Slutligen kommer vi att investera i industriföretag som kan och vill bidra till en bättre framtid.

Sjösons filosofi är att erbjuda ett långsiktigt, aktivt ägande, något som passar Magnus Johansson och hans ledarstil utmärkt:

– Fokuserar man på att göra ett bra operationellt resultat genererar det vinst. Är fokus att optimera vinst är det inte säkert att du blir lönsam. Då glömmer du det viktigaste i affärer: människor och relationer.

Denna allmänna affärspotentialen är alltid bra

Magnus är optimistisk och menar att över tid är de orostecken vi ser nu – bland annat Coronavirus, geopolitiska spänningar och tal om recession – egentligen bara hack i kurvan.

– Enkelt uttryckt är den allmänna affärspotentialen alltid bra. Blir tiderna sämre är den fortfarande bra för de bästa – och dit räknar jag Sjöson.

Hans-Anders Karlsson, den andra medgrundaren, sammanfattar vad de ser framför sig med Magnus Johansson i VD-stolen:

– Med den känsla för organisationsstruktur och affärsutveckling som Magnus besitter kommer hans inträde att innebära en kraftig hävstångseffekt för vår verksamhet och öka våra möjligheter att gå på offensiven. Vi blir helt enkelt ett starkare lag.

Magnus Johansson tillträdde sin tjänst 1 januari 2020.

Bilden:
Sjösons nya VD Magnus Johansson.
Bild: Sjöson