Nyheter

Derome utmanar trenden – ingen butiksdöd i sikte

Varje vecka rapporteras om butiker som stängs på grund av sviktande kundunderlag – till förmån för näthandeln. För Derome är trenden den motsatta och med rasande fart öppnas allt fler bygg- och järnhandelsanläggningar.

Men samtidigt som det sker en expansion av fysiska anläggningar, satsas det på smarta digitala lösningar.

– Personliga relationer är en avgörande del av vårt framgångsrecept. Fysiskt eller digitalt – vi finns där kunderna vill ha oss, säger Mattias Sjödahl, marknadschef för Derome Bygg & Industrivaror AB.

Derome är Sveriges största familjeägda träindustri och har satsat stort på att erbjuda bygg- och järnvaror till yrkeskunder. Resan är en framgångssaga och i skrivande stund har företaget 42 bygg- och järnvaruanläggningar i västra och södra Sverige.

Offensiva tillväxtplaner

Det finns inget som tyder på att Derome är nöjda, utan tillväxtplanerna fortsätter att vara offensiva. Men det satsas inte enbart på tillväxt, utan även på flera andra områden som till exempel avancerade logistiktjänster för byggbranschen.

– Vår främsta styrka att skapa bra relationer, genom stor förståelse för kundernas behov och att hela tiden arbeta för att förenkla deras vardag. Många av våra kunder är enmansföretag och då fyller våra anläggningar en social funktion, samtidigt som de kan bolla idéer med våra experter, säger Mattias Sjödahl. Medan andra handelsverksamheter avvecklar fysiska butiker har Derome en strategi att förtäta med god geografisk täckning. Det ska vara 20 minuters till närmaste Derome-anläggning.

– Våra kunder har mycket att göra och det är ofta bråttom, då ska vi finnas till hands. De uppskattar vårt erbjudande och ser fördelarna med en leverantör med ett komplett sortiment av både bygg- och industrivaror, säger Mattias Sjödahl.

Ökad e-handelsförsäljning

I kombination med fysiska butiker och personliga relationer, gör även Derome stora satsningar på digitala lösningar.

– Kombinationen gör oss till branschens enklaste aktör att göra affärer med. Vår e-handel växte med 250 procent under 2019 och vi ser framför oss en större tillväxt framöver. Framförallt för våra industrikunder, säger Mattias Sjödahl.

Proffsappen som förenklar vardagen än mer

Derome har under året även tagit fram en unik app – som även den är riktad till proffsen. Med Deromes Proffsapp får byggarna alla projekt, tidrapporter och produkter samlat och sammanställt automatiskt.

– Den ger en tydlig överblick över tider och kostnader i ett projekt. Kunderna sparar massa tid, vilket är något av de mest värdefulla de har, säger Mattias Sjödahl.

En annan digital lösning – som har blivit en riktig succé – är möjligheten att snabbt kunna beställa unika arbetskläder.

– De väljer själva bland företagets olika modeller och beställer digitalt. Vi trycker och levererar oftast redan inom några få arbetsdagar, säger Mattias Sjödahl.

Sammanfattningsvis menar Derome att kombinationen av digitalt och fysiskt är det vinnande konceptet för att ge kunderna bästa möjliga service.

Bild: Derome