Nyheter

HubSpots partnerprogram fyller 10 år – lanserar Solution Partner-program

Sedan lanseringen av HubSpots Agency Partner-program 2010 har HubSpot utvecklats till ett omfattande ekosystem med tusentals lösningspartners och apputvecklare över hela världen.

Marknadsföringsplattformen HubSpot firar idag 10-årsjubileum för lanseringen av sitt Agency Partner-program. Det som började som ett återförsäljarprogram för byråer har utvecklats till ett omfattande ekosystem av tjänsteleverantörer och apputvecklare som hjälper kunder att lyckas med, och att utöka möjligheterna med, sina HubSpot-initiativ.

HubSpot lanserar även en utveckling av Agency Partner-programmet i form av ett Solutions Partner-program. Det nya programmet kommer att underlätta för kunderna att hitta rätt tjänsteleverantörer för sin verksamhet och möjliggöra ett utökat HubSpot-samarbete för marknadsföringsbyråer, webbutvecklare, CRM- och IT-tjänstelverantörer så att de kan hjälpa företag att växa ännu mer effektivt.

– Utvecklingen av Agency Partner-programmet har speglat utvecklingen av HubSpot. I takt med att vi har diversifierat vår verksamhet under det senaste decenniet har våra partners kunnat växa genom att bredda sin expertis för att möta de förändrade behoven hos våra kunder, säger Katie Ng-Mak, VP för Solutions Partner Program på HubSpot. Sedan jag började på HubSpot 2009, har jag sett vilken viktig roll våra partners har spelat för att stödja vårt uppdrag att hjälpa miljontals företag att växa på ett mer effektivt sätt. Jag ser fram emot se vad vi kan uppnå tillsammans under de kommande tio åren.

Enligt en ny undersökning från HubSpot använder majoriteten av företagen minst tre olika tjänsteleverantörer för att hantera sina dagliga arbetsuppgifter och detta antal bara växer. Detta medför fler alternativ för kunderna, men det har även tillfört komplexitet, eftersom det blir svårare att hitta rätt partners och appar för deras specifika behov. Faktum är att den främsta utmaningen för företag med flera tjänsteleverantörer är den friktion som orsakas att det saknas samordning av företagens verksamhetsmål, leverantörerna de anlitar och den mjukvara de använder. Genom att administrera alla appar, data och lsolution partners kopplat till en och samma mjukvarusvit, baserad på ett lättnavigerat ekosystem, kan de skapa bättre upplevelser för sina kunder.

Agency Partner-programmet firar 10 år

HubSpot introducerade den första versionen av sitt Agency Partner-program i början av 2010, i syfte att hjälpa marknadsföringsbyråer att ta sig an inbound-metoden, som då fortfarande var i sin linda. När HubSpot började diversifiera sina produkter utöver marknadsföring, utvidgade företaget även sitt partnerprogram. Under 2017 införde företaget två stora förändringar. Först lanserades Sales Partner-programmet, som anpassades till behoven hos företag som jobbade med CRM-implementering och hos säljkonsulter.

Senare samma år introducerade företaget HubSpot Partner Advisory Council (PAC), en partnergrupp som verkar som rådgivare för att förbättra partnerprogrammet som helhet. Programmet har sedan dess vuxit globalt med partners från fler än 110 länder världen över. Senast lanserade företaget en ny design av HubSpot Agency Directory för att hjälpa partners att marknadsföra sina företag och generera fler inbound leads.

Under de senaste tio åren har många partners som traditionellt tillhandahållit marknadsföringstjänster utvidgat sina erbjudanden för att stödja HubSpots växande kundbas. Solutions Partner-programmet kommer att spegla det bredare utbud som nu finns i HubSpots ekosystem och kommer samtidigt att ge plats för nya partners som erbjuder tjänster utanför marknadsföring. Förutom att erbjuda nya sätt att samarbeta utifrån engagemangsnivå, så ger programmet också möjlighet för partners att differentiera sig baserat på sin expertis med specialiserade referenser. Kunder kommer att kunna söka i Solutions Directory baserat på dessa preferenser, vilket gör det lättare för dem att hitta rätt partner för deras specifika behov.

Utökning av HubSpot-plattformens möjligheter med hjälp av app-partners

HubSpot har sedan länge integrerats med en mängd populära appar och 2017 ökade företaget sitt fokus på att växa både plattformen och utvecklar-communityn, vilket inleddes i samband med att av Scott Brinker utsågs till VP platform ecosystem. Företaget tillförde fler än 65 nya integrationer det året, vilket fäljdes av en treårsperiod med stadig tillväxt. Programmet har nu nästan 400 integrationer som kunder enkelt kan hitta och ansluta till den nyligen omarbetade HubSpot App-marknadsplatsen.

– De senaste tio åren har det skett en exponentiell tillväxt av antalet företagsappar för varje del av marknadsföring, försäljning och kundservice, säger Scott Brinker. Men att kunna utnyttja denna innovation för att leverera fantastiska kundupplevelser handlar inte bara om enskilda appfunktioner. Det handlar även om hur väl dina appar fungerar tillsammans över hela din kundresa. Genom att ge dig friheten att välja från ett ekosystem med hundratals integrerade appar, låter HubSpot dig skräddarsy unika kundupplevelser och affärsmöjligheter som är sömlöst sammankopplade via en gemensam plattform.

För att ytterligare utöka kraften i sin plattform tillkännagav HubSpot tidigare i år förvärvet av PieSync, en iPaaS-lösning som erbjuder företagen en helhetsbild av sina kunder över praktiskt taget alla de teknologilösningar de använder.

– Erfarenhet är viktigt. De bästa lösningspartnerna har en enorm katalog av lösningar till sitt förfogande och de flesta av oss har arbetat med många olika företag i en mängd olika branscher. Det är denna erfarenhet vi kan bidra med när vi arbetar med våra kunder. HubSpot-plattformen är idag så komplex att risken för nybörjarmisstag är stor. Solution Partner-programmet kan säkerställa en beprövad lösning och en snabbare väg mot att uppnå dina mål, säger Jeppe Nyrup, Head of Strategic Partnerships vid Avidly.