Nyheter

Martinsons satsningar fortsätter – investerar över 200 miljoner

Martinsons nyligen uppmärksammade investeringar följs nu upp med ytterligare stora satsningar. Bland annat ska timmerintaget från anläggningen i Hällnäs flyttas till Bygdsiljum. Totalt kommer Martinsons investeringar för verksamhetsåren 2019 och 2020 därmed att uppgå till cirka 210 miljoner kronor.

– Vi vill förstärka vår position i ett långsiktigt perspektiv och kontinuerligt utveckla våra processer, berättar produktionschefen Olov Martinson.

Martinsons har en stark tro på framtiden, trots att marknaden för sågade trävaror bromsat in kraftigt under hösten. Under hösten 2019 togs beslut om investeringar i bland annat en ny huvudpanna till anläggningen i Bygdsiljum, i ett investeringsprogram som totalt omfattade 120 miljoner kronor.

Redan några månader senare kommer alltså besked om ytterligare satsningar från Martinsons, vilket gör att investeringarna under en period på två år uppgår till hela 210 miljoner kronor.

Den största investeringen under 2020 utöver en ny huvudpanna är kopplad till en flytt av timmerintaget från den tidigare anläggningen i Hällnäs, som ska installeras i Bygdsiljum i en process som är beräknad till 24 miljoner kronor.

Siktar mot att såga 550 000 m3

– Flytten av timmerintaget till Bygdsiljum är ytterligare ett viktigt steg för att vi ska hålla en hög och jämn nivå i produktionen. Totalt i koncernen siktar vi mot att såga 550 000 m3 redan under 2020, säger Olov Martinson.

Förutom flytten av timmerintaget som beräknas tas i drift i slutet av 2020 genomförs flera andra investeringar i anläggningarna. Det handlar bland annat om en uppgradering av limträfabrik 2 med nytt intag för fingerskarvning och en ny balk- och lamellhyvel. Dessutom fortsätter satsningen på CNC-bearbetat limträ med driftsättningen av en ny linje under våren, och för att stärka upp inom byggprodukter investeras 3,5 miljoner kronor i hyvleriet i Kroksjön.

Långsiktighet bakom offensiva satsningar

Totalt landar investeringarna alltså på 210 miljoner kronor under en tvåårsperiod.

– Visserligen är marknaden för några av våra produkter osäker, men vi har bra kontroll på det vi kan påverka i våra värdeflöden. Dessutom har vi som koncern en bred affär med många ben att stå på. Det gör att en nedgång inom vissa segment inte slår lika hårt mot oss. Vi på Martinsons har alltid haft en långsiktig inställning, vilket våra offensiva satsningar i det här marknadsläget är ett bra bevis för, säger Olov Martinson.

BIld av Johannes Plenio från Pixabay