Nyheter

Allt handlar om kommunikation för tillverkande företag – mellan maskiner, företag och kunder

5G får störst påverkan för uppkopplade maskiner, tillverkande företag och närmar sig konsumenterna och många satsar på AI för att upptäcka nya lösningar för automatisering. Det förutspår Antony Bourne, global industrichef på IFS.

En stor mängd förändringar påverkar den tillverkande industrin och de största initieras av de tillverkande företagen själva. Många företag använder redan IoT och kommer att börja utforska AI, 5G och 3D-utskrifter på allvar under 2020. De här förändringarna kommer till skillnad från tidigare inte att ske gradvis. De kommer att finnas i centrum av nya innovativa affärsmodeller som förändrar tillverkande industri i grunden.

Här är tre trender för tillverkande företag för 2020:

Trend 1: Fler maskiner än människor kommer att använda 5G

I slutet av 2020 kommer fler maskiner att vara uppkopplade med 5G än människor. 5G är en stor möjliggörare för nya tekniklösningar. Visst kommer strömmande musik, tv och filmer att fungera bättre med 5G, men skillnaderna är ännu större inom automatiserade tillverkningsprocesser.

5G kommer att få störst betydelse inom automatisering av tillverkande industri. Sensorer i maskiner kommer att dra nytta av tillförlitliga uppkopplingar med extremt korta fördröjningar för att prata med varandra och överföra mängder av data. Med maskininlärning kan denna data användas för att upptäcka kostnadsbesparingar och öka effektiviteten. Det här är redan vanligt i Kina och i Sydkorea.

Förbättrad kommunikation tack vare 5G underlättar automatisering av komplex tillverkning. Det främjar tillverkning baserad på beställningar, både tidsmässigt och vad gäller utförande.

Trend 2: B2B2C utmanar B2C under 2020

Allt fler tillverkare närmar sig konsumenterna. Företag lägger till tjänster till sina produkter eller säljer produkterna som prenumerationstjänster.

Redan 2018 berättade IFS att 62 procent av de tillverkande företagen ökade omsättningen tack vare eftermarknader, med reservdelar och garantiavtal. 16 procent av de deltagande företagen i en undersökning erbjöd underhåll med servicenivåavtal (SLA), men bara fyra procent erbjöd produkter helt i form av tjänster. Det här innebär att tillverkare säljer via kanalen, men ändå tjänar pengar via direktkontakt med konsumenter. De blir B2B2C-företag.

Ett exempel är en av IFS kunder som har gått från att sälja luftreningssystem, till att sälja ren luft. Man mäter luftkvalitet hos sina slutkunder och sköter underhåll av anläggningarna. Verksamheten är till stor del automatiserad, med hjälp av sensorer. Servicetekniker sänds ut baserat på hur avtal ser ut. Förebyggande underhåll är självklart en viktig del av den här modellen.

Slutkundernas upplevelser kommer att förbättras tack vare B2B2C-modellen, tack vare mer direkt kontakt mellan kunderna och tillverkarna.

Trend 3: 2022 kommer mer än hälften av de tillverkande företagen att ha satsat på AI

På IFS förutsäger vi att de tillverkande företag som satsar på AI fram till 2022 kommer att ha förbättrat produktiviteten med tio procent. Vi hjälper redan i dag kunder med att använda stora datamängder för maskininlärning. På så vis går det att identifiera mönster och formulera strategier som människor inte mäktar med på egen hand.

De flesta tillverkande företag automatiserar redan i dag uppgifter i varierande grad, både för tillverkning och administration. Det kan till exempel handla om tester och kvalitetsarbete. Med AI går det inte bara att effektivisera sådana processer, det går också att skapa helt nya. Exempel på andra användningsområden är behovsplanering och prognoser, vilket ger bättre försörjningskedjor.

I en undersökning som IFS gjorde i november 2019 svarade 40 procent av de tillverkande företagen att man planerar att använda AI för inventarieplanering och logistik. 36 procent angav schemaläggning av produktion och CRM.

Bilden:
Antony Bourne, global industrichef på IFS.