Nyheter

Unga konstnärer målar med en jättekran

Neste och Mantsinen Group har gått samman för att ta sig an en av de tuffaste utmaningarna i dagens samhälle: det sociala utanförskapet bland unga människor. Problemet är enormt, eftersom ett av fem barn i utvecklade länder lever i fattigdom. 

Med kampanjen Zero Exclusion har Neste och Mantsinen åtagit sig att ge dessa unga människor en röst och att samla in medel för att angripa det sociala utanförskapet. Kampanjen sammanför unga konstnärer från Finland, säte för de båda företagen, ett av de ledande internationella konstgallerierna och världens största hydrauliska hamnkran.

Kampanjen Zero Exclusion omfattar 42 målningar av tre unga konstnärer som de har skapat med hjälp av en hamnkran på 300 ton, som har försetts med specialkonstruerade penslar. Den Neste MY Förnybar Isoalkanbaserade färgen, som har utvecklats för kampanjen av det globala färgföretaget Teknos, användes för första gången i några av målningarna.

Konstverken producerades i samarbete med det internationellt erkända amerikanska konstgalleriet Albright Knox. Tavlorna kommer att säljas, och intäkterna går i sin helhet till den finlandsbaserade välgörenhetsorganisationen Hope ry.

Genom kampanjen hoppas Neste och Mantsinen Group kunna få in 50 000 euro som ska investeras i program avsedda att motverka socialt utanförskap bland unga människor.

– Utmaningen med socialt utanförskap är enorm, och för att möta den krävs samlade ansträngningar – det är därför vi bjuder in företag att delta. Varje ung människa ska känna att han eller hon är en viktig del av vårt samhälle, och det gäller oberoende av var och hur de bor. Ett av målen med kampanjen Zero Exclusion är att vara en okonventionell och inspirerande röst för de medverkande unga konstnärerna, säger Heidi Peltonen, Sustainable Partnerships hos Neste.

– Grundarna till vårt företag kommer från mycket svåra förhållanden. Vi vill visa att vem som helst kan lyckas om hon får möjlighet att förverkliga sig själv. Om du en gång har fått en hjälpande hand på vägen vill du hjälpa andra också, säger Mia Mantsinen, VD för Mantsinen Group.

Det gemensamma temat för konstverken är hopp

Det gemensamma temat för de 42 konstverken är hopp. De unga konstnärerna har själva tagit emot hjälp från Hope ry tidigare.

– Vi tre ville delta i det här projektet, för vi kände att det var vår tur att ge någonting tillbaka för all hjälp vi har fått. Jag älskar konst, och att måla med den här jättekranen är någonting jag aldrig kommer att glömma. Jag hoppas att mitt arbete inspirerar företag att komma till skott och hjälpa andra unga människor, säger konstnären Miia Kuittinen.

Tavlorna visas på Bio Rex i Helsingfors mellan den 4 och 22 december 2019 och online på Zero Exclusion campaign site. De finns också att köpa på samma webbplats.

Zero Exclusion ingår i projektet Journey to Zero, som startades av Neste för att uppmuntra sina partner att vara med och skapa en friskare planet för våra barn.

Bilden visar de unga konstnärerna som medverkar i kampanjen Zero Exclusion: Kukka-Maaria Juvonen, Miia Kuittinen och Kip Pääkkönen.
Bild: Neste