Nyheter

Teknikföretagen räknar på dilemman från högstadieelevers vardag

Arbetsgivar- och branchorganisationen Teknikföretagen lanserar nu webbserien ”Vi räknar på det!”. Genom filmer som ska illustrera vardagsproblem unga stöter på är syftet att öka matematikintresset bland högstadieelever.

Matematik är det ämne som flest elever inte har godkänt i när de slutar årskurs nio – cirka 10 procent klarar inte de uppsatta målen. Detta är något som Teknikföretagen vill ändra på.

Det kan vara svårt att veta om man ska klippa lugg – eller hur lång tid det tar att komma över sitt ex. Det är två av frågorna Teknikföretagen tar sig an i sin nya webbserie ”Vi räknar på det!”, med syfte att öka intresset för matematik.

Från och med juli 2019 införde regeringen ytterligare 105 timmar garanterad undervisningstid i matematik i högstadiet. En ökning som motsvarar en timme per vecka. Teknikföretagen anser även att bilden av matematik behöver justeras för att öka intresset, och lanserar nu därför sin mattesatsning.

Teknikföretagens mattesatsning går ut på att använda matematik i vardagssituationer och bygger på frågor som har tagits fram i samarbete med högstadieelever. Influencern Hanna ”HanaPee” Persson har producerat och programleder filmerna som ska stötta både elever och lärare.

Uträkningarna blir sedan till lektioner för matematiklärare att använda i sin undervisning.

– Vi vet att många elever upplever ängslan inför matematiken och det är inte alltid så enkelt att förstå vad man ska med matten till. Med serien vill vi tillgängliggöra och avdramatisera matten och visa att det går att göra rolig matematik. Förhoppningsvis kan vi stötta och inspirera både elever och lärare med materialet. Mattelärarna har en väldigt viktig uppgift och vi vill bidra på det sätt vi kan, säger Elin Östblom, ungdomskommunikatör på Teknikföretagen.

I filmerna utspelar sig olika vardagsdilemman som besvaras med hjälp av matematikläraren Elin Gawell.

– Eleverna har varit delaktiga i att ta fram frågor från sin vardag, där jag i urvalet har tittat på det centrala innehållet för årskurs 7–9 för att skapa en relevans. Frågorna har överförts till högstadiematematik på ett trovärdigt sätt för att filmerna ska kunna användas i undervisningen – både för att introducera ett nytt arbetsområde eller för att jobba vidare med redan kända begrepp, säger Elin Gawell, matematiklärare på Gustavsbergs gymnasium.

Exempel på vardagsproblem som filmerna lyfter är ”Hur mycket energidryck behöver jag till mitt LAN?” ”Hur lång tid tar det att komma över mitt ex?” och ”Hur ofta kan jag kolla på min favoritserie utan att få ett glapp till nästa säsong?”. Åtta filmer har tagits fram och kommer primärt visas på Youtube och i sociala medier.

Bilden:
Vi räknar på det! med Hanna ”HanaPee” Persson.
Bild: Teknikföretagen