Nyheter

230 000 ton minskade CO2-utsläpp per år från Nordens åkerier

Med fem enkla åtgärder kan transportbranschen spara både däckkostnader och minska CO2-utsläppen med bibehållen säkerhet.

Däcktillverkaren Michelin går nu  i bräschen för hållbar mobilitet och verkar för säkrare, mer kostnadseffektiva och renare transporter. Med ett korrekt däckunderhåll kan Nordens CO2-utsläpp minskas med 230 tusen ton. För ett åkeri kan det också innebära minskade däckomkostnader med 55 procent där en stor del av detta kommer från en bränslebesparing. Det här är

Michelins fem tips:

  • Välj rätt däck för rätt användningsområde – det ger ökad livslängd och minskat rullmotstånd
  • Löpande kontroll av däcklufttryck – ökar livslängden, minskar slitaget och bränsleförbrukningen
  • Använd däcken ned till sista lagliga millimetern – slit dem till 1,6 mm sommartid för minskade däckkostnader och lägre CO2 utsläpp
  • Systematisk däckmönsterskärning på utvalda positioner – sänker däckkostnader och CO2 utsläpp
  • Regummering – innebär kostnadsbesparingar och lägre åtgång av råvarumaterial

För att visa på effekten och värdet av Michelins rekommendationer genomfördes ett rullmotståndstest på Malmby flygfält i september. Två identiska fordon utrustades med nya respektive nedslitna däck till 1,6 mm och därefter mönsterskurna med ett mönsterdjup på 4 mm. Lastbilarna startade sida vid sida och accelererade till 34 km/h. Vid samma punkt lade de i neutral växel för att rulla så långt som möjligt till stillastående position. Lastbilen med slitna däck rullade i snitt 37 procent längre än den med helt nya däck.

– Vi vill visa effekten om alla åkerier i Norden arbetar utifrån våra fem rekommendationer, säger Richard Andermyr, marknadschef Michelin Nordic. Transportbranschen sparar 1,9 miljarder kronor årligen och koldioxidutsläppen minskar med 230 000 ton. Ett steg mot mer hållbara transporter med en ganska enkel insats.

Däcket spelar stor roll för säkerheten, körekonomin och CO2-utsläppen. Michelin investerar drygt € 650 miljoner i forskning och utveckling per år. Genom ny 3D-printteknologi till däckformarna har Michelin utvecklat ett självåterskapande mönster som behåller säkerhet och prestandan under däckets hela livslängd.

– Vi letar ständigt nya sätt att utveckla produktionen och finna nya innovativa material för att förbättra produkterna. Vi hjälper kunderna få en mer kostnadseffektiv körekonomi och minska den totala miljöpåverkan vid produktionen samt att sänka bränsleförbrukningen vid själva körningen, säger Richard Andermyr.

Fakta:

Tunga transporter står för 7 procent av de totala CO2-utsläppen i Norden, vilket lett till EU-reglering inom området: (EU) 2019/1242, som trädde i kraft den 1 januari 2019. 

Bild: Toby Parsons