Nyheter

Electrolux och Karma utvidgar sitt samarbete mot matsvinn

Electrolux expanderar sitt partnerskap med Karma, där man tillsammans räddar osåld mat från att slängas. Genom att erbjuda nya och smarta Karma-kylar till uppemot 45 matbutiker kommer det nu bli ännu enklare för konsumenter att köpa mat som annars skulle slängas.

Samarbetet inleddes förra året och sedan dess har man genomfört ett pilotprojekt med uppkopplade kylskåp i sex matbutiker i Sverige. Kylskåpet underlättar butikspersonalens arbete genom att ta bort ett tidskrävande led i hanteringen av mat som ska säljas via Karma. Personalen fyller enkelt kylen med överbliven mat och varor varpå konsumenterna sedan själva hämtar upp dem, istället för att de ska säljas över disk.

Pilotprojektet har visat stor framgång, där matbutiker som tidigare haft manuell utlämning av sin försäljning via Karma haft en genomsnittlig försäljningsökning med 30 procent. Målet är att innan årets slut installera uppemot 45 Karma-kylar i matbutiker över hela Sverige.

Idag har matbutiksägare blivit inbjudna till ett event på Electrolux huvudkontor där Karma berättat om den nya Karma-kylen, som nu är utrustad med ett nytt integrerat låssystem från Qlocx som möjliggör för kunderna att öppna kylen utan personalens hjälp.

– På Karma brinner vi för att stärka den första zero food waste-generationen och med Electrolux som partner kan vi nå fler människor och rädda mer mat snabbare än någonsin. Karma-kylens nya hårdvarulösningar frigör arbetstid från personal i butik och automatiserar upphämtningsmomentet vilket verkligen skapar en smidigare process för alla inblandade. Vi är stolta över möjligheten att fortsätta vårt uppdrag för att minska matsvinn tillsammans med Electrolux för att skydda vår planet, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, VD och med grundare på Karma.

Utöver detta har en ny pilot också påbörjats där en Karma-kyl har placerats på T-centralen i Stockholm. Då det visar sig att pilotprojektet blir framgångsrikt kommer fler kylar installeras på offentliga platser i hela Sverige för att göra det ännu enklare att rädda mat från att slängas.

– Vårt mål är att göra hållbart ätande till förstahandsvalet senast 2030 och det utökade samarbetet med Karma är definitivt ett steg i rätt riktning. Vår pilot var en stor framgång och vi är nu redo att lansera uppgraderade och smartare kylar i fler matbutiker över hela Sverige och förhoppningsvis även installera kylar på offentliga platser för att bidra till minskat matsvinn. Vi är otroligt glada över att arbeta med Karma för att uppmuntra konsumenter till ett bättre och mer hållbart liv, säger Tove Chevalley, Digital Innovation Director på Electrolux.

Bild: Electrolux