Nyheter

CollectiveCrunch lanserar Linda Forest

Teknikföretaget CollectiveCrunch lanserar Linda Forest, en banbrytande plattform för skogsindustrin som grundar sig på artificiell intelligens (AI), för kommersiellt bruk. Lanseringen skedde under EU:s evenemang om digitalisering, Digital Excellence Forum, som hölls i Helsingfors den 19 september 2019.

– Digital Excellence Forum behandlar digitalisering och dess föregångare i varje bransch. Det kändes som en naturlig plats för oss att lansera den ledande AI-produkten för skogsinventering och digitalisering av skogsindustrin, säger CollectiveCrunchs VD och medgrundare Rolf Schmitz, som talade på evenemanget.

CollectiveCrunch ledande leverantör av AI inom skogsindustrin. Företaget samlar in klimat-, geografisk och processinformation och bearbetar denna information till AI-modeller för att man bättre ska kunna förutse skogsinventeringar och parametrar för skogshantering.

Till Linda Forests nuvarande användare hör skogsbolag, skogsfonder och trävaruföretag. De använder plattformen för att fatta bättre köp- och säljbeslut, använda träbaserade råvaror mer effektivt, och minska sina kostnader.

– Linda Forest kan också användas för att förutsäga risken för skogsbränder, tillägger Rolf Schmitz, vilket ger en intressant inblick i potentiella framtida användningsområden för produkten.

Det största AI-initiativet inom skogsindustrin

Tidigare i år samlade CollectiveCrunch framgångsrikt in totalt 600 000 euro och vann en anbudsförfara hos Forststyrelsen. Forststyrelsen ansvarar för finska statens marktillgångar och förvaltar en tredjedel av Finlands yta. De två företagen strävar efter att förbättra skogsavverkningen och planeringen av skogsutveckling genom djupinlärning och analys av big data.

– Vi tror att detta är världens största initiativ när det kommer till artificiell intelligens inom skogssektorn. Resultaten av det nära samarbetet kommer att ha en betydande inverkan på branschen som helhet, och Linda Forest kommer att gynna många intressenter över hela värdekedjan, säger CollectiveCrunchs produktchef (CPO) Jarkko Lipponen.

För närvarande ligger CollectiveCrunchs fokus på de nordiska och baltiska marknaderna, även om det långsiktiga målet är att även erbjuda lösningen till Nordamerika, Ryssland och andra skogsindustrimarknader.

En av företagets kunder det stora svenska trävaruföretaget Setra. Enligt Setras datachef (CDO), Axel Simonsson, har de varit mycket nöjda med framstegen i det pågående pilotprojektet.

– CollectiveCrunch har agerat som en förändringsagent mellan oss och vår leverantör, vilket fått oss att tänka utanför ramarna, bedömer han.

Foto Michael Ekstrand