Nyheter

Vattenfall lanserar ny Termostat i samarbete med Ngenic

Vattenfall lanserar tjänsten Smart Termostat i samarbete med företaget Ngenic till sina privatkunder. Tjänsten vänder sig till de villakunder som har fjärrvärme från Vattenfall.

Med den smarta termostaten kan kunderna på ett enkelt sätt, styra, planera och övervaka uppvärmningen genom en mobilapp. Detta gör att man kan hålla koll på sin värme, även när man är borta.

Systemet känner av husets förmåga att lagra värme, inner- och yttertemperatur, samt solinstrålning. Styrningen anpassas då baserat på dessa faktorer, ihop med kundens önskade inomhustemperatur. På så vis optimeras värmeförbrukningen, vilket i sin tur innebär att kunderna kan spara pengar, då systemet inte förbrukar mer energi än nödvändigt. Samtidigt får kunderna en jämnare inomhustemperatur.

– Vi vill ge våra kunder möjlighet att enkelt kunna ställa in önskad inomhustemperatur och även kunna sänka denna och förbrukning, då de exempelvis reser bort. Vid tidigare pilottester har vi sett att tjänsten ger en jämnare inomhustemperatur. Genom den smarta styrningen och det självlärande systemet så optimeras också värmetillförseln. I genomförda kundpiloter, har vi sett kunderna har kunnat spara energi och sänka sina kostnader, säger Roger Eriksson ansvarig för Vattenfall Värmes produkter och privatmarknadsaffär.

Vattenfall Värme samarbetar med företaget Ngenic och använder deras lösning för tjänsten Smart Termostat. Vattenfall har tidigare genomfört pilottester med bland annat Ngenic och fjärrvärmekunder hos Vattenfall. Testerna med Ngenic gav mycket positivt resultat.

-Vi har genom ett långsiktigt arbete visat att vår teknik ger möjligheter för energibolagen att effektivisera hela kedjan i energileveransen genom att kunderna kan använda energin smartare. Samtidigt som vi moderniserar branschen ger vi kunderna bättre komfort, kontroll och därmed en enklare vardag, säger Björn Berg, VD Ngenic.

Foto: Marta Jozsa