Nyheter

Efter rekordemissionen – nu satsar Absolicon på försäljning

Solenergiföretaget Absolicons marknadssatsning där bolaget efterfrågade 9,2 miljoner i en företrädesemission tecknades till 117 miljoner kronor

I fredags stängde företrädesemissionen i Absolicon som säljer produktionslinor för koncentrerande solfångare. Nu meddelar bolaget att emissionen om 9,2 miljoner tecknades till 117 miljoner kronor.

– Vi är överraskade över det enorma intresset. Det känns att aktiemarknaden börjar förstå den enorma potentialen som finns när industrier och fjärrvärmenät skall sluta elda fossila bränslen. Värme svarar i många industrier för 85% av energiförbrukningen, el är bara 15%, säger Joakim Byström, vd på Absolicon.

Under emissionsperioden kom en viktig order från Sydafrika – en beställning på Absolicons robotiserade produktionslina värd 40 miljoner kronor.

– Intresset för emissionen fick en väldig skjuts av beställningen från Sydafrika. Industrierna i Sydafrika har höga energikostnader och köparen Greenline Africa har redan kunder som Coca-Cola på gång, berättar Byström.

Absolicon skall under hösten lansera en global marknadsföringskampanj, bland annat med hjälp av små animerade filmer.

– Under hösten kommer vi att intensifiera försäljningen av produktionslinor i nya länder. Vi skall visa hur textilindustrier, mejerier och kemiindustrier med hjälp av solenergi kan få noll i koldioxidutsläpp och samtidigt tjäna mer pengar, avslutar Byström.

Foto: Tarek Suleiman

PÅ bilden: Absolicons vd Joakim Byström