Nyheter

Framtidens smarta fabrik är här

Med konceptet Smart Connected Assembly – Powered by data, tar Atlas Copco sin vision av den smarta fabriken till nästa nivå. Konceptet är skapat för att visa hur företag kan möta utmaningar genom att ta tillvara på data från tillverkningsprocessen. Med hjälp av data skapar Atlas Copcos verktyg och lösningar värde kopplat till alla delar av tillverkningsprocessen, från design till prototyp till produktion.
Under de senaste åren har Industri 4.0 stått högt på agendan i tillverkningsindustrin. Uppskattningar visar att det 2006 fanns två miljarder Internet of Things-enheter – samma siffra för 2020 beräknas vara runt tvåhundra miljarder. Många företag inom tillverkningsindustrin möter utmaningar i hur de ska använda all data de samlar eftersom de saknar de analysmöjligheter som behövs för att integrera data i verksamheten. Med Smart Connected Assembly – Powered by data presenterar Atlas Copco sin lösning på detta.
Stort intresse från industrin
Atlas Copco presenterade Smart Connected Assembly för första gången 2017, som sitt svar på den fjärde industriella revolutionen, Industri 4.0. Konceptet, som med en interaktiv lastbil förklarar hur Atlas Copcos smarta lösningar kontinuerligt samlar data, har fått stor uppmärksamhet inom industrin och från medier. Nu kommer en uppdaterad version av lastbilen, med ett tydligare fokus på smarta lösningar.
– Vi fortsätter utvecklingen av Smart Connected Assembly. Det första steget visade hur industrin kan implementera grunden i Industri 4.0 genom smarta och uppkopplade verktyg i en nätverksbaserad fabriksmiljö. Det nya Powered by data konceptet visar hur värde skapas vid montering genom att använda data över hela produktions- och underhållsprocessen, säger Nicklas Tibblin, Vice President Marketing för Fordonsdivisionen på Atlas Copco Industriteknik.
– Med Smart Connected Assembly visar vi hur data används för att öka våra kunders uptime – kvalitet är nyckeln till att låsa upp kundernas potential. Många företag kan samla data, men genom att kombinera det med vår kunskap kan vi ge insikter, möjligheter och skapa verkligt värde för deras investeringar, fortsätter Steve Meazey, Vice President Marketing för Servicedivisionen på Atlas Copco Industriteknik.
Smart fabrik på export – ny roadshow under 2019
Ett uppdaterat koncept betyder också en ny internationell roadshow. Den förra roadshowen för Smart Connected Assembly ägde rum 2017 och 2018 och totalt anordnades 200 event som lockade 7000 besökare till lastbilen. Under 2019 är lastbilen ute på vägarna igen – den här gången med ett nytt koncept. På roadshowen kommer Virtual Reality och Augumented Reality att användas för att visa besökarna hur en smart fabrik ser ut och hur data kan användas för att skapa värde.
Bild: Atlas Copco