Nyheter

Invigning av Gasums första tankstation med flytande natur- och biogas

Under måndagen invigdes Gasums första tankstation med flytande natur- och biogas i Sverige. Antalet tankstationer ska nu mångdubblas i landet närmsta året.
Nya drivmedelsalternativ till diesel blir allt vanligare när koldioxidutsläppen måste minska i Sverige och Europa. Flera drivmedelsaktörer satsar nu på den flytande natur- och biogasen och planerar att bygga många stationer i närtid. För Gasum, som invigde sin första station i Sverige under måndagen, väntar utbyggnaden av ett stort stationsnät av 50 planerade stationer i Norden.
Det nya stationsnätet uppges vara en förutsättning för omställningen till renare bränslen för tung trafik oavsett land. Gasum has redan fyra stationer för tung trafik i Finland.
– Klimatfrågan löser vi bäst tillsammans, det är bra att flera andra aktörer är med oss i den gröna omställningen från diesel till flytande gas för tung trafik. Samtidigt är klimatfrågan gränsöverskridande och därför bygger Gasum nu ett stationsnät som täcker hela Norden. I Finland har vi redan fyra på plats, säger Mikael Antonsson, Director Traffic Sweden, Gasum.
Tankstationen med flytande natur- och biogas som invigdes i Västerås under måndagen är den första av sitt slag i Västmanland. Stationen är en av flera investeringar som identifierats som en hållbar miljösatsning och har därför kvalificerat sig för delfinansiering genom statliga Klimatklivet.
– Satsningen på en station här i Västerås kommer att bidra till ökad energitillgång och därmed gynna det lokala näringslivet. Samtidigt bidrar det till hållbara transporter i länet, säger Minoo Akhtarzand, Landshövding Västmanland.
Gasum, som är ett nordiskt energibolag, är en av Nordens största producenter av biogas äger sedan tidigare en biogasanläggning i Västerås tillsammans med lokala lantbrukare.
– Nu när stationen är på plats i Västerås kan vi hjälpa de lokala åkerierna att stärka sin konkurrenskraft genom lägre drivmedelskostnader samtidigt som de minskar utsläppen av koldioxid, kväveoxid samt små partiklar, avslutar Mikael.
Fakta:
EU införde tidigare i år skärpta krav för koldioxidutsläpp från tunga fordon. Fram till år 2030 ska utsläppen minska med 30% jämfört med dagens nivåer.(Källa: Europa.eu)
Sverige har ett nationellt mål om att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent till år 2030, jämfört med 2010. (Källa: Regeringen.se)
Foto: Jon B Ewnert