Nyheter

Enad förändringskraft bland utställare och besökare under årets Elfack

När 50-årsfirande Elfack på Svenska Mässan i Göteborg stängde i fredags, kunde man summera nästan 23 000 besökare. Mässan bjöd på fyra intensiva dagar som resulterade i mycket positiv feedback från utställare och besökare.
– Vi har märkt en skillnad på besökarna under Elfack i år. Medvetenheten har ökat och man vet mer om energiomställningen. Vi har upplevt ett enormt intresse kring digitala och förnyelsebara lösningar på årets mässa, sa Katarina Porath, marknadsansvarig för eldistribution på ABB.
Torsdagen var mässans höjdpunkt rent besökarmässigt. Då blev det stundtals trångt i gångarna när 8 500 personer besökte mässan samtidigt.
”Förändringskraften du söker” var temat för årets Elfack – något som bland annat uppmärksammades på den nya innovationsarenan Switch. Här kopplades start-ups samman med etablerade företag, innovationer mötte kapital och många nya samarbeten såg dagens ljus. Erik Mårtensson, chef för Smart Infrastructure på Siemens var en av deltagarna under Switch:
– Det var otroligt spännande att vara där tillsammans med alla start-ups och andra aktörer. Mycket handlar om att dra nytta av digitaliseringen som sker just nu. Vi har mött jättemånga intressanta kunder och partners här på mässan. Det är därför vi är med på Elfack varje gång vi får möjlighet, tyvärr bara vartannat år…, sa han.
– Med Switch har vi sått ett frö till något riktigt bra att bygga vidare på. Det kommer helt klart att bli en fortsatt innovationsarena för Elfack, sa Ola Lundqvist, affärsansvarig för Elfack.
Seminarierna lockade många besökare och på Kraftscenen var det fullt under nästan alla programpunkter. Digitaliseringen och dess konsekvenser var något som diskuterades under flera programpunkter och bland många utställare:
– Digitalisering var ett hett tema i år. Elfack är den främsta mötesplatsen när det gäller elektrifiering, från högspänning till lågspänning. Alla våra målgrupper från industri, infrastruktur och fastighetsbolag till elinstallatörer fanns här. Vi ville sprida budskapet om den förändringsprocess Sverige är mitt inne i. Det upplever jag att vi lyckades med, sa Daniel Bodewall, affärsområdeschef på Siemens.
Även arenan Power Circle Summit befäste sin position som en stark mötesplats för energibranschen, något som invigningen av energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman, blev ett kvitto på.
Om två år är det dags för nästa Elfack.
– Fram till dess kommer vi att jobba vidare med hur vi kan skapa ännu mer värde för våra besökare. Vi kommer att utveckla Switch och få den att lyfta ytterligare. Dessutom ska vi fortsätta att driva frågor kring jämställdhet och kompetensbrist, frågor som branschen hela tiden brottas med, säger Ola Lundqvist.
Bild: Skvader Media/Johanna Herbst & Rickard Olausson