Nyheter

Fredheim Maskin rockar tungt med hela 300 ton på MaskinExpo

Fredheim Maskin AS satsade stort på årets Bauma i München och har nu startat nedräkningen till nästa stora evenemang. På MaskinExpo, den 23–25 maj, bjuder företaget på en riktigt tung show, då hela 300 ton maskiner tar plats i montern. Precis som på Bauma handlar det mycket om hybridteknik. Det gäller även de båda tyngsta maskinerna – konkrossen Keestrack H6e och käftkrossen Keestrack B7e.
Med kostnadseffektiv hybriddrift som ledmotiv presenterar Fredheim Maskin vad traditionen av innovation betyder för produktivitet, handhavande, miljö och ekonomi. Montern på MaskinExpo kommer att presentera både krossverk, sorteringsverk och stackläggare.
– Bauma blev mässan då käftkrossen Keestrack B7e visades för en internationell publik. Dagarna efter succén i München började den sin resa mot till MaskinExpo, berättar Erik Olausson på Fredheim Maskin AS.
Käftkrossen Keestrack B7e, med kapacitet på 700 ton per timme, ersätter den mindre B6. Maskinens kärna är den väl beprövade käftkrossen Sandvik CJ 412, med ett intag på 1 200 x 830 millimeter och som klarar block upp till 700 millimeters bredd. Minsta käftavstånd är hydrauliskt reglerbart mellan 75 och 250 millimeter.
B7e levereras som plug-in-hybrid, där krossen drivs av en elmotor på 132 kW. På krossverket finns även en 55 kW elmotor som ger hydraulkraft till larverna, lyftcylindrarna, den vibrerande mataren försedd med tvåstegs grizzly samt till transportband.
Det dieselelektriska motorpaketet är monterat på krossverket, men kan även fås avtagbart för att skydda det mot damm och vibrationer. I motorpaketet finns en Volvo-diesel på 273 kW (steg 3a) alternativt 285 kW (steg 4), som i sin tur driver en generator på 330 KVA. Det är också möjligt att ansluta krossverket till elnätet eller en extern generator.
– Tack vare konstant motorvarvtal blir bränslekonsumtionen väsentligt lägre, samtidigt som kostnaderna för underhåll minskar. För den som har möjlighet att ansluta maskinerna till elnätet minskar kostnaderna ytterligare, säger Erik Olausson.
Trots sin storlek och kapacitet kommer transportvikten för B7e ner under 60 ton efter att mataren har lyfts av. Separat transport av motorpaketet sänker vikten med ytterligare sju ton.
Den mångsidiga konkrossen Keestrack H6e är en fullhybrid, avsedd för material upp till 215 millimeter. Den variabla krosskammaren erbjuder ett minsta krossavstånd på 6–44 millimeter. Den specialanpassade konkrossen Keestrack H6e, baserad på Sandviks teknologi, levererar upp till 400 ton per timme i merparten av fraktioner. Den tredäckade eftersikten, med en yta på hela 24,5 kvadratmeter, ger en effektiv återcirkulering av övergrovt material, vilket garanterar önskad kvalitet till rätt kostnad.
Själva krossen drivs av en elmotor på 220 kW. Därtill kommer två mindre motorer för övriga funktioner. Kraften levereras av det avtagbara motorpaketet, som kombinerar en dieselmotor på 345 kW med en generator på 500 KVA. Precis som med B7e och andra hybridlösningar från Keestrack är det också möjligt att ansluta krossverket till elnätet eller en extern generator. Totalvikten för H6e stannar vid 62 ton och blir drygt tio ton lägre utan eftersikt.
Bilden:
B7e levereras som plug-in-hybrid. Det dieselelektriska motorpaketet är monterat på krossverket, men kan även fås avtagbart.