Nyheter

SSABs Docol-stål i Gacha robotbussar för alla väder

SSAB är en partner bakom GACHA – robotbussen för alla väder, som presenterades i Helsingfors förra veckan. Den förarlösa minibussen är resultatet av ett samarbete mellan finska Sensible 4 och japanska MUJI. SSAB har bidragit med sitt kunnande om höghållfast stål, genom att donera rören till bussens stomme. Rören är tillverkade av Docol®-stål som gör det möjligt att uppnå den låga vikt som krävs.

Robotbussen börjar transportera passagerare i Esbo redan i april. Senare i år kommer den innovativa robotbussen att synas även i Tavastehus, Vanda och Helsingfors. I fredags körde GACHA sin jungfrutur på Medborgartorget i Helsingfors framför centrumbiblioteket Ode. Sensible 4 planerar att börja använda GACHA-bussar i trafik på allmänna vägar i Finland och utlandet redan 2020. Företagets mål är att autonoma bussar ska bli en del av kollektivtrafiken under 2021.

Sensible 4 har utvecklat en avancerad teknologi som gör att bussen kan köras året om i alla väder, medan MUJI har utvecklat bussens användarvänliga och eleganta design. SSAB har sponsrat den första bussen med Docol-stål. Både runda och fyrkantiga Docol® Tube 780 och Docol® Tube 980 precisionsrör har levererats. Dessutom har Docol® Tube 700LA-rör levererats för konstruktionerna i stommens underdel. Bussens chassi har rundade former, vilket kräver att precisionsrören har goda bockningsegenskaper. Bussens totalvikt är bara 2 000 kg, så det är viktigt att minimera vikten på stålkonstruktionerna. SSABs höghållfasta stål möjliggör lättare och mer hållbara stomkonstruktioner.

GACHA-projektet fick sin början när teamet på Sensible 4, som arbetade med robotbussar, märkte att autonoma bussar inte klarade av att köra ens i lätt duggregn, än mindre i typiskt finskt vinterväder. Den lilla GACHA bussen ser inte ut som en vanlig buss. Det behövs inget separat förarutrymme och istället för bänkrader är tio säten placerade längs bussens väggar, vilket ger mer plats för passagerare. Den nya robotbussen är speciell genom att den inte har någon egentlig fram- eller bakdel, utan den kan köra åt båda hållen. På utsidan av bussen finns en LED panel med färdinformation och där sitter även strålkastarna.

Foto: SSAB