Utöver 2,2 miljoner passagerare passerar här årligen 7,5 miljoner ton fraktgods. Mycket är pappersprodukter från SCA och norrländska hamnar i Iggesund, Umeå och Sundsvall.
– Sverige är den allra viktigaste handelspartnern för vår hamn!
Det förklarade Dirk Claus, vd Port of Kiel, för Stordåhd Kommunikation vid ett pressmöte på torsdagsförmiddagen på Skeppsholmen i centrala Stockholm.
Universitetsstaden Kiel i Schleswig-Holstein med sina 240 000 invånare och berömda kappseglingar seglar vid sidan av Hamburg och Rotterdam upp som en alltmer betydelsefull port till Europa och kontinenten för svensk export.
Sverige som helhet med sina Volvobilar och pappersprodukter och totalt 3 miljoner gods per år är idag Port of Kiels viktigaste handelspartner. Det gäller inte minst SCA, som 2016 inledde ett samarbete med Port of Kiel och nu håller sig med en egen SCA-terminal i södra Östersjön vid Kielkanalen.
Sedan dess har mer än 1,5 miljoner ton tryckpapper, omslagspapper, kartong och en rad andra pappersprodukter skeppats genom SCA Logistics terminal i Port of Kiel. Pappersgodset från SCA och Norrland står idag för 800 000 ton av hamnens årliga fraktgods på sammanlagt 7,5 ton.
Port of Kiel har 50 000 kvadratmeter lageryta reserverat för enbart pappersprodukter utskeppade från norrländska hamnar och med rötter i inlandets storskogar. Av Port of Kiels 400 anställda arbetar 70 personer enbart med pappersprodukter.
– Så pappersgodset är ganska betydelsefullt för oss…konstaterar Port of Kiels vd Dirk Claus med en illa dold mild underdrift.
Intermodal hantering
En viktig del i SCA Logistics och Port of Kiels logistiska samordning är systemet med intermodal godshantering. Det vill säga övergångar mellan transporter till sjöss, på järnväg och väg utan ompaketering.
– Det här är en växande affärsverksamhet. Motorvägarna i Tyskland är överbelastade. Normalt har den här godshanteringen en årlig tillväxt på 10 procent.
I Port of Kiel ställs många långtradarsläp med SCA:s pappersprodukter på järnväg till Verona i norra Italien – för att därefter återigen som vägfordon nå slutkunden.
– Vi har två portar till kontinenten. En i södra Östersjön, som är Kiel och servar en linje söderut. Samt Rotterdam för västra Europa, England och containertrafik över Atlanten.
Det berättade SCA Logistics vd Jörn Grage, som även han medverkade på torsdagens pressmöte med Stordåhd Kommunikation på Skeppsholmen i Stockholm.
Bilden:
SCA Logistics terminal i Port of Kiel.
Foto: SCA/Tom Körber