Nyheter

IJustWantToBeCool ska få fjärdeklassare att återvinna batterier

Nu drar årets upplaga av Batterijakten igång. I år är den populära YouTube-gruppen IJustWantToBeCool ambassadörer för Sveriges största återvinningstävling för fjärdeklassare.
Det är femte året i rad som Batterijakten anordnas för att utbilda och inspirera fjärdeklassare att börja återvinna batterier.
– Det brukar vara ett fantastiskt engagemang bland fjärdeklassarna och vi tror att tävlingen verkligen leder till en förståelse för återvinning, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.
I år är YouTube-gruppen IJustWantToBeCool ansikten utåt för Batterijakten. Humortrion består av bröderna Victor och Emil samt deras kusin Joel. Sedan 2011 har de lagt ut humorsketcher på YouTube och har nått över en miljon prenumeranter, och klippen har visats miljontals gånger. Nu vill de använda sina kanaler för att peppa och uppmana fjärdeklassare att engagera sig i Batterijakten.
– Batterier är ofta vår bästa vän, men de kan precis som Anakin i Star Wars episode 3 bli vår största fiende om de inte tas hand om. Därför ansåg vi på IJustWantToBeCool att det var viktigt att vi gjorde allt vi kunde för att få så många elever att delta i batterijakten som möjligt, för annars kanske vi snart har 1 000 000 batteri-anakins som anfaller oss när vi minst anar det, säger IJustWantToBeCool.
IJustWantToBeCool har varit med och producerat en YouTube-video som fått 190 000 visningar. I en humorsketch med äventyrligt tema spelar Victor karaktären Jack Jakt
om ska leta efter batterier i sitt program “Jakt med Jack Jakt”.
– Att driva en affär som möjliggör en mer hållbar livsstil för våra kunder ligger högt på Clas Ohlsons agenda, att vara med och arrangera Batterijakten är ett roligt och viktigt steg mot det målet. Samtidigt som eleverna får kunskaper om återvinning som kommer att vara hela samhället till nytta för lång tid framöver gör vi också en gemensam insats för att återvinna fler batterier här och nu, säger Fredrik Uhrbom, Sverigechef på Clas Ohlson.
– Som batteriproducent tycker vi på VARTA att det är viktigt att sluta cirkeln genom att säkerställa att förbrukade batterier återvinns. Vi är glada att kunna bidra till att Batterijakten är en rolig och lärande tävling som utbildar fjärdeklassare om vikten att återvinna batterier och inspirera oss alla till ett bättre beteende och ökad kunskap kring återvinning, säger Pelle Zabielski, Trade Marketing Manager, VARTA Consumer Batteries.
Batterijakten 2019 anordnas av VARTA och Clas Ohlson i samarbete med Håll Sverige Rent.
www.hållsverigerent.se