Nyheter

Scania och Rio Tinto testar autonom gruvlastbil i västra Australien

Scania testar den nya generationens autonoma transportsystem vid Rio Tintos saltutvinningsanläggning i västra Australien.

Första delen av försöket startade i augusti 2018 och involverar en Scania XT 8×4 autonom tippbil som arbetar separat från Rio Tintos aktiva verksamhet.

Under denna inledande fas åker en säkerhetsförare i fordonet för att observera lastbilens prestanda och för att kunna ingripa vid behov. Under kommande faser kommer ytterligare autonoma Scanialastbilar att läggas till för att utveckla fordonets maskin-till-maskin medvetenhet och intelligenta flottövervakning.

– Vi är nöjda med att få pröva denna teknik i lastbilar som är mindre än våra traditionella lastbilar. Detta har potential att ge oss mer flexibilitet i det sätt vi arbetar inom ett antal områden på Rio Tinto. Vi har sett automation skapa säkrare och effektivare verksamheter i vår bransch och detta är nästa steg i utvärderingen av alternativ för att leverera ytterligare förbättringar genom användning av ny teknik, säger Rob Atkinson, Rio Tintos head of Productivity & Technical Support.

– Gruvor är idealiska för att testa ny autonom teknik tack vare att man har ett högt utnyttjande av fordonen. Industrin kan dra nytta av fördelarna när det gäller säkerhet och produktivitet, och erfarenheterna som görs här kommer att vara avgörande när det gäller att utveckla helt autonoma lösningar för andra transportapplikationer. Det är mycket uppmuntrande att se att lastbilen har fungerat på ett säkert sätt och i enlighet med förväntningarna när det gäller uppgifterna, säger Björn Winblad, chef för Scania Mining.

Rio Tinto har gått i spetsen för användningen av automation inom gruvindustrin, med den största flottan av förarlösa lastbilar, världens första helt autonoma långdistansjärnväg för tunga transporter och helt autonoma produktionsborrar.

Foto: Scania