Nyheter

Världens första ED95-lastbil för tyngre transporter

Den den 29 november invigde Lantmännen och Scania en ny lastbilsmodell som drivs med etanolbränslet ED95. Den här typen av lastbil är ett viktigt steg för att minska godstransporternas fossilberoende och utsläpp, och kommer att ha stor betydelse för det framtida klimatarbetet.

Scanias nya etanoldrivna lastbil invigdes igår hos Lantmännen Agroetanol i Norrköping – där den hållbara etanolen tillverkas – tillsammans med kunder och lokalpolitiker, däribland Lars Stjernkvist, kommunstyrelsens ordförande i Norrköping. Den nya lastbilen är den första i Scanias kommande serieproduktion av 13-liters ED95-lastbilar och ska användas för kundtransporter av drivmedelsetanol.

– Lastbilstransporterna anses vara svåra att miljöanpassa men det stämmer inte. Att använda hållbara biodrivmedel som Lantmännen Agroetanols ED95 kommer bidra till att vi att når de svenska klimatmålen för transportsektorn, säger Urban Wästljung, senior rådgivare inom Public Affairs and Sustainability på Scania.

ED95 är ett etanolbaserat drivmedel för dieselmotorer och produceras i Lantmännen Agroetanols bioraffinaderi – med spannmål och restprodukter från bagerier och livsmedelsindustrin, som till exempel bröd, deg och smulor, som råvara. Tack vare ED95 kan växthusgasutsläppen minska med 90 procent jämfört med fossil diesel.

– Nu kan vår produkt ED95, ett av de vassaste alternativen på marknaden sett till miljö och ekonomi, på allvar bidra till fossilfria godstransporter. Vi räknar med ett stort intresse från svenska åkare och transportköpare, säger Jan Mauritzson, vd för Lantmännen Agroetanol.

Scania har sedan tidigare levererat distributionsbilar med 9-litersmotorer men kompletterar härmed sin produktportfölj med en 13-litersmotor för tyngre transporter. Satsningen på tunga lastbilar som drivs på ED95 kommer i ännu hög grad att bidra till att minska fossilberoendet och utsläppen från de växande godstransporterna.

Foto: Lantmännen