Nyheter

ForSea slutför konverteringen av världens största batterifärjor

Invigningen av Tycho Brahe och Aurora markerar det framgångsrika slutförandet av ett högprofilsprojekt med ABB:s teknik i centrum.

De största utsläppsfria färjorna i världen har nu officiellt tagits i drift efter att speciellt inbjudna gäster bordat Tycho Brahe, i Helsingborg och Helsingör, den 9 november för att delta i invigningsceremonin som markerar slutförandet av en helelektrisk konvertering.

– Vi är mycket glada över att hela systemet för den utsläppsfria driften vi föreställde oss från början nu är på plats, säger Johan Röstin, CEO, HH Ferries. Detta är ett verkligt banbrytande projekt och arbetet som vi har genomfört tillsammans med ABB ger ovärderliga lärdomar för dem som kommer att följa vårt exempel. Inom sjöfart tar innovationer tid och kräver tålamod. Vi har hela tiden haft miljöfördelarna i åtanke.

– Projektet innebär en vittgående omläggning för sjöfartsindustrin och visar en väg mot drift med nollutsläpp i linje med International Maritime Organizations mål med utfasning av fossila bränslen, säger Marcus Högblom, chef för Passenger, Dry Cargo and Ice Segment, ABB Marine & Ports. Vi gratulerar HH Ferries till invigningen av dessa fartyg och vi är stolta över att ha arbetat i nära samarbete med dem för att leverera denna innovativa lösning.

Tycho Brahe och Aurora har konverterats från konventionella dieselmotorer till batteridrift vid Öresund DryDocks, som en del av HH Ferries strategi att minska miljöpåverkan längs den 4 km långa rutten mellan Sverige och Danmark. Fartygen går längs en högintensiv färjerutt som transporterar över 7,4 miljoner passagerare och 1,9 miljoner fordon mellan hamnterminalerna i Helsingborg och Helsingör.

Konverteringen av de över 100 meter långa färjorna, som båda byggdes 1991, krävde en installation av ett 4 160 kWh batteri på båda fartygen, liksom batterirack, energireglersystem och ABB:s prisbelönta kraftdistributionsteknik Onboard DC Grid™.

Dessutom levererade ABB automatiserade laddstationer vid kajen till båda hamnarna. För att optimera uppkopplingstiden och maximera laddningsperioden är laddstationerna utrustade med en industrirobot som använder 3D-laserskanning och trådlös kommunikation mellan fartyg och land.

– Detta är ett banbrytande projekt och vi är övertygade om att det kommer att ses som ett avgörande steg i miljörevolutionen för sjöfarten, likväl som det är en milstolpe i utrullningen av ABB:s ‘eldrivna, digitala och uppkopplade’ strategi för sjöfarten, säger Marcus Högblom, ABB Marine & Ports.

Foto: ABB