Nyheter

Marknadsföringen av förnybar el får kritik av Konsumentverket

Vatten-, vind- eller kärnkraft? Välj själv – uppmanar elbolagen i sin marknadsföring. Men det konsumenten tror sig köpa får hen sällan.

I stället för att förenkla borde man kunna säga som det faktiskt är, säger Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket till SvD Näringsliv.

Det handlar ju om elektroner och de kan man inte styra, fortsätter Emelie Neidre. De går den kortaste vägen, böandas i det allmänna elnätet och kan inte särskiljas.

Ursprungsgarantier infördes 2001 och gäller idag inom hela EU. Det är en form av certifikat som fungerar som bevis på att en elproducent producerat en viss mängd el från en viss energikälla.

Det innebär att el som säljs i Tyskland kan marknadsföras som förnybar – trots att den producerats genom förbränning av fossila bränslen. Det är ett reultat av att certifikaten kan handlas mellan länderna, där Sverige idag är en nettoexportör.

– Visst finns det en viss kritik mot att det är så. Men man måste också se vad detta handlar om. Garantierna är kanske inte ett perfekt system, men det är ett system mot en omställning, kommenterar Johan Hjalmarsson, jurist på Energimarknadsinspektionen till SvD Näringsliv.

Lars Nilsson, affärsomådeschef på Mälarenergi delar inte Konsumentverkets kritik:

– Systemet är ju uppsatt på det sättet. Om du tecknar ett elavtal med vattenkraft så köper vi ursprungsgarantier för vattenkraft motsvarande den mängden. Vad som kommer ut ur väggen är någonting helt annat. Bara i ett slutet system kan man garanterar vad som kommer ut där – men det har ju inte gemene man, avslutar Nilsson.