Nyheter

Framtidens mobila kommunikation utvecklas hos Boliden

Boliden har ett eget utvecklingsprogram för gruvautomation. Det passade mycket bra för Boliden att delta i Vinnova-projektet PIMM – Pilot for Industrial Mobile Communication in Mining. I detta projekt utvecklas nästa generations mobila kommunikation med 5G.

Boliden ligger redan långt framme när det handlar om kommunikation i sina gruvor. WiFi finns installerat i underjordsgruvorna Kankberg, Kristineberg, Renström och Garpenberg, dessutom i dagbrotten Aitik och Kevitsa. I alla gruvor används också ett system för att hålla reda på positionerna för varje person och rörlig maskin; ett kommersiellt program som levereras av svenska Mobilaris Mining Intelligence.

Under tiden augusti 2015 – juni 2017 pågick PIMM-projektet hos Boliden. Det genomfördes tillsammans med framförallt Ericsson, Telia, ABB och Volvo. Man har installerat 5G i delar av Kankbergsgruvan. Ericsson bidrog med mobilteknologin och Telia svarade för Core Network.

Motivet till projektet var bland annat att testa och utveckla 5G i mycket krävande miljö. Kommunikationen ska överföra både data, tal, bild och video. Egenskaperna hos 5G kommer att skilja sig avsevärt från 4G. Datavolymerna blir mycket större på systemnivån. Dessutom blir signalfördröjningen betydligt kortare; målet är max 1–2 millisekunder, jämfört med mer än 40 millisekunder i 4G. Detta har stor betydelse exempelvis när en maskin fjärrstyrs. Signalerna ska till operatören ovan jord och tillbaka igen. I projektet har provats att styra en hjullastare från Volvo.

I Kankbergsgruvan finns idag två basstationer, ett antal antenner som täcker en del av gruvans produktionsområde och dessutom egen server ovan jord. Den senare medger korta signalvägar och att sannolikheten för borttappade data är betydligt mindre jämfört med tidigare då signalerna gick på det vanliga nätet till Kista och tillbaka. Nu finns ett komplett eget och intelligent nät på plats.

Vid fjärrstyrning av lastaren har signalfördröjning varit ett mindre problem än avbrott i data. Det senare kan ge ryckighet i bilderna hos operatören och svårighet för denne att manövrera lastaren.

PIMM-projektet följs nu av en fortsättning i form av PIMM DMA – som ska utveckla det hela vidare.

– Den trådlösa kommunikationen utvecklas och förfinas i projekten, vilket förbättrar den kommande 5G. Samtidigt har Ericsson fått chans att tänka ut vilka produkter som kan vara intressanta för industrin, i detta fall gruvindustrin. Telia är sedan exempel på en operatör som när 5G lanseras ska marknadsföra och leverera tjänster till industrin. Det är fantastiskt att teknikutveckling och affärsutveckling på detta sätt sker på tre plan samtidigt, säger Peter Burman, programchef för Gruvautomation hos Boliden.

Att som operatör sälja 5G blir inte enbart en fråga om att erbjuda tillgång till 5G, det handlar om ett erbjuda rätt tjänst, med en viss kvalitet och en viss garanterad tillgänglighet.

– Nästa steg vi på Boliden tar i automationen blir att förverkliga Internet of Things nere i gruvorna. Vi kommer att prova energisnåla sensorer som via smalband LT ska skicka signaler till övergripande system, avslöjar Peter Burman.

Det kan bli fråga om gassensorer (exempelvis i brandlarm), temperaturgivare (överhettade maskinkomponenter) och trådtöjningsgivare (övervakning av bergrörelser).

Den framtid är kanske inte långt borta då maskinleverantörer erbjuder helt kompletta Internet of Things-maskiner (borr-riggar med mera) som direkt kan kopplas upp på det trådlösa nätet …