Nyheter

Ellevio söker partner för unikt avtal

För första gången går nu Ellevio ut på den öppna marknaden för att utnämna en elhandlare för anvisningsavtal. Det nya avtalet ska ge lägre priser för Ellevios kunder och bidra till energiomställningen.

När en kund flyttar inom ett koncessionsområde får de per automatik en elnätsleverantör. Kunden ska även aktivt välja vilken elhandlare som de vill ska förse dem med el. Om kunden inte gör ett aktivt val får de automatisk ett så kallat anvisningsavtal. Historiskt har de här avtalen kritiserats för att vara dyra och att man därmed ”straffar” de kunder som inte gör ett aktivt val. För att minimera det problemet gör nu Ellevio en utnämning av anvisningsleverantör med en hård kravställning.

– Vi vill ge våra kunder så bra avtal som möjligt. Det känns bra att vi som första svenska elnätsbolag gör den här prioriteringen, säger Johan Ribrant, marknadschef på Ellevio.

Upphandlingen ställer ett antal krav med utgångspunkt att hitta den anvisningsleverantör som gör mest för kunden och energiomställningen. Samtidigt bidrar också upphandlingen till att lösa en av de viktigaste utmaningarna som ligger till grund för reformförslaget om en elhandlarcentrisk modell.

– Vi menar att kundens aktiva val är en nyckel i energiomställningen och tror inte att energiomställningen kan ske utan en förändring i konsumtionsmedvetenhet och konsumtionsbeteende, säger Johan Ridbrant.

– Men kunderna och energiomställningen kan sättas i fokus redan idag, och utan att en reform behöver genomföras. Genom att upphandla en anvisningsleverantör på det här sättet visar vi att vi kan leva upp till lagkravet om att anvisa kunder på ett sätt som inte bara ligger i kundens bästa intresse, utan som även har en positiv påverkan på miljön, säger Johan Ribrant.

Så går utnämningen till
Processen kommer att vara indelad i två faser, en prekvalificering och en anbudsprocess. I den första fasen kommer Ellevio att välja en handfull kandidater som får chansen att bli utnämnda som anvisningsleverantör i fas två. De som går vidare till fas två kommer alla ha visat att de lever upp till lagkraven, att deras avtal är ursprungsmärkta och att deras avtalsvillkor är bland de bästa för kunden. Utöver detta så kommer de ha visat att de är etablerade och ansvariga elhandelsbolag som kan leva upp till sina löften samt kundernas förväntningar. De kommer också ha haft möjlighet att beskriva hur de arbetar för att ha nöjda kunder, hur de bidrar till energiomställningen, vilka tjänster och mervärdesprodukter som erbjuds kunden samt hur elhandlaren arbetar med och eventuellt även är certifierad inom miljö, hållbarhet, arbetsmiljö och sponsring/socialt ansvarstagande. Därefter kommer de tilldelade att få delta i en ”anbudsprocess” som sträcker sig över sommaren. Vad innebär då avtalet?

Inom ramen för avtalet så kommer Ellevios samtliga flyttkunder, som inte gör ett aktiv val, att anvisas till den utnämnda anvisningsleverantören. Det rör sig om 50 000 till 60 000 kunder årligen.

Avtalet kommer att börja gälla i juni 2019 och sträcka sig i maximalt fyra år. Efter det planerar Ellevio att göra om urvalsprocessen.

Kunden ska anvisas till elhandlarens normala rörliga avtal med grön ursprungsmärkt el med en rabatt för Ellevios anvisade kunder som gäller under de första tre månaderna.

Elhandlaren ska aktivt jobba med att få kunden att göra ett aktivt val även om det aktiva valet kan innebära att kunden behåller de anvisade avtalsvillkoren utan rabatt.

Avtalet kommer innehålla en klausul som avslutar avtalet om en elhandlarcentrisk modell etableras och omöjliggör en anvisning av kunder enligt avtalet.