Nyheter

Virtual Reality-baserad kompetensutveckling inom industrin

Processindustrin står inför stora utmaningar att kompetensutveckla och utbilda nya och erfarna medarbetare. Kompetensutveckling inom processindustrin är ofta kostsam eller förenad med risker. Genom att använda Virtual Reality-baserade utbildningar minskar både riskerna och utbildningen blir mer effektiv.

– I ett pågående utvecklingsprojektet visar vi att VR-utbildning underlättar arbetet för ökad säkerhet och kvalitet, med färre skador, minskade kostnader för driftstopp och driftstörningar. Vi visar också att VR på ett betydande sätt kan reducera den tid man idag spenderar på introduktion av nya medarbetare, säger Jonas Ahlberg, som är projektledare på Lernia.

– Vi har sett att tekniken kan lösa riktiga utmaningar inom industrin, men det finns en utmaning i kommunikationsgapet mellan industriaktörernas behov samt VR-teknikens potential. Vi har tagit fram en skalbar lösning för att skapa VR-applikationer och hoppas inom kort kunna minska gapet ytterligare genom att ta fram metoder för behovsanalys, säger Jakob Johansson på Gleechi.

Lernia har samarbete med Gleechi och forskningsinstitutet RISE SICS utvecklat en VR-applikation med tillhörande pedagogik som simulerar ett kritiskt moment hos BillerudKorsnäs, en av Lernias samarbetspartners. Projektet finansieras av Vinnova som en del av ”Processindustriell IT och Automation” (PiiA). Lernia är ett av Sveriges ledande företag inom kompetensutveckling och är Gleechi ledande aktör inom innovativ VR-utveckling.

– Något som är riktigt spännande är att vi har visat att tekniken kan förbättra förutsättningar för personer med funktionsnedsättningar, till exempel personer med dyslexi, samt personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som ADHD och Autism, fortsätter Jakob Johansson på Gleechi.

Nästa steg i projektet är att säkerställa att den teknik och tillhörande utbildning som tas fram kommer inkludera dem med olika språkliga, kulturella och tekniska hinder och utmaningar.

– Vårt mål har varit att ta fram en kommersiell, skalbar produkt som enkelt kan anpassas och lösa flera olika kunders behov. Vi har därmed möjlighet att gå i fronten för att skapa värde för svensk processindustri genom kompetensutveckling inom VR, avslutar Jonas Ahlberg på Lernia.

Projektets första del går i mål i juni 2018, med möjlighet till fortsättning fram till 2020.