Nyheter

Silvent lanserar prisbelönad blåspistol i 77 länder

Den första september lanserade Silvent den nya innovativa blåspistolen, Pro One. Utvecklingsarbetet har pågått i flera år och nu släpps den till försäljning i 77 länder.

Redan innan lanseringen har Pro One belönats med två designpris; Red Dot Product Award och International Design Excellence Awards (IDEA).

Blåspistolen är ett av de mest använda verktygen i produktionsmiljöer, men som tyvärr orsakar en hel del arbetsskador. Grundtanken med Pro One är att förbättra arbetsmiljön och minska antalet arbetsskador i samband med blåsning med tryckluft. Blåspistolen är ett resultat av flera års forskning och framtagen i nära samarbete med användarna.

A SOLKJ

Effektiv, tyst och robust
Pro One är ett robust handverktyg framtaget för professionell användning i industrin världen över. Blåspistolen är utrustad med ett specialdesignat och patententsökt munstycke i rostfritt stål. Detta möjliggör kombinationen av en effektiv blåskraft och en låg ljudnivå.

Munstycket skapar en koncentrerad luftstråle vilken reducerar turbulensen och därför möjliggör en mer riktad och effektiv blåskraft. Pro One har en låg vikt och slimmat utförande. Det ergonomiska handtaget möjliggör flera olika grepp för att underlätta arbetet och minska risken för förslitningsskador.

– Munstyckets unika design gör att ljudnivån vid blåsning ofta kan sänkas med över 10 dB(A). Detta uppfattar örat som en halvering av ljudnivån, vilket minskar risken för bullerskador och medför en markant skillnad för både operatören och dess omgivning, säger Rasmus Tibell, teknisk chef på Silvent AB.  

Pro One är dessutom SUVA godkänd och uppfyller OSHAs krav för blåsning med tryckluft.

Silvent hjälper tillverkningsföretag med energioptimering och förbättrad arbetsmiljö. Huvudkontoret finns i Borås, där all utveckling och forskning sker. I företaget finns en unik kompetens inom området tryckluftsdynamik. Silvents produkter och kundanpassade lösningar för blåsning med tryckluft används av ledande tillverkare och varumärken över hela världen. Idag säljs Silvent i 77 länder och omsatte 125 miljoner kronor under 2016. Silvent ingår i Lifco-koncernen som är noterade på Nasdaq Stockholm.

Foto: Tobias Davidov
Redaktionen