Nyheter

IVECO förhandsvisar den nya lastbilen Stralis X-WAY för lätt terrängkörning

IVECO utökar sitt breda sortiment med en helt ny serie för logistikuppdrag inom yrkestrafik- och byggsektorn: Stralis X-WAY är perfekt för onroad-användning som kräver lätt terrängkörning.

IVECO förhandsvisade det nya fordonet på sin fabrik i Madrid i samband med firandet av att man tilldelats guldmedaljen från World Class Manufacturing.

I måndags ägde prisutdelningsceremonin för WCM-guldmedaljen (World Class Manufacturing) rum på IVECOs anläggning i Madrid i närvaro av Sergio Marchionne, styrelseordförande i CNH Industrial, Richard Tobin, verkställande direktör för CNH Industrial, samt CNH Industrials styrelse.

Denna viktiga händelse gav tillfälle att förhandsvisa ett helt nytt fordon som kommer ut på de europeiska marknaderna i september: IVECO håller nämligen på att förbereda lanseringen av Stralis X-WAY, en lastbil som höjer insatserna inom lätta terränguppdrag med segmentets största nyttolast i kombination med märkets mest robusta chassikonstruktion och IVECOs bästa tekniker för bränsleeffektivitet och säkerhet.

Pierre Lahutte, IVECO Brand President, konstaterade:

– Stralis X-WAY bryter ny mark när det gäller användning med mycket specifika krav. Vår nya X-WAY är byggd för vägkörning och lätt terrängkörning och kombinerar det legendariska Trakker-chassits styrka med Nya Stralis´ alla funktioner för bränslebesparing och säkerhet. Den erbjuder alla de prestanda- och komfortmässiga fördelar som kännetecknar våra mest avancerade långdistanslastbilar för vägkörning så som den senaste XP, men den kan också ståta med samma robusthet som vårt mest slitstarka terrängfordon. Tack vare X-WAY behöver våra kunder inte oroa sig inför den ´sista biten´ på ojämna och ibland besvärliga byggarbetsplatser när de kör ut med leveranser. Hög produktivitet, säkerhet och utmärkt total ägandekostnad vid lätta offroaduppdrag: det är vad våra kunder kan förvänta sig av vår helt nya lastbil.

I fråga om tjänstevikt förflyttar Stralis X-WAY gränser genom sin exceptionellt låga sådan. Detta i kombination med det robusta chassit gör att den har marknadens bästa nyttolastkapacitet i sin kategori med SL-versionen (Super Loader) på ett 8×4-chassi. Resultatet är en tjänstevikt på blott 9 ton – branschens lägsta.

Det breda utbudet av högeffektiva motorer omfattar tre slagvolymer (9, 11 och 13 liter) och garanterar att det finns en lösning för alla uppdrag – och alltid med utmärkt bränsleekonomi och kraftfulla prestanda. Motortekniken Hi-SCR utan EGR och regenerering med stillastående fordon sänker utsläppen dramatiskt och förbättrar bränsleeffektiviteten samtidigt som underhållskostnaderna sänks. Den lämpar sig särskilt bra för logistikuppdrag inom yrkestrafik- och byggsektorn, som ofta utförs i stadsmiljö där EGR-systemen drabbas hårdare i form av nedsotning. Frånvaron av EGR – som sänker effekttätheten – innebär även fördelar i fråga om nyttolast eftersom fordonet blir lättare.

De avancerade teknikerna, långa serviceintervallen och hållbarheten hos Stralis X-WAY för vägkörning ger avsevärda besparingar på underhålls- och reparationssidan. Diskbromsarna reducerar kostnaderna ytterligare tack vare minskat slitage. Tillsammans med den förträffliga bränsleekonomin betyder detta en utmärkt total ägandekostnad.

Teknikerna för minskad bränsleförbrukning omfattar toppmoderna system så som HI-CRUISE och SMART-hjälpfunktionerna, vilka gett en bränslereduktion på 11,2 %. Det har bekräftats för XP-lastbilen för vägkörning av TÜV SÜD, en av världens ledande tekniska serviceorganisationer.

Genom att Stralis X-WAY är modul- och uppdragsbaserad blir den ultimat flexibel när det gäller anpassning för de specifika kraven hos en mängd olika tillämpningar. Den erbjuder ett urval av ledade och styva versioner samt olika axlar, fjädringar, fordonsutföranden, motorer och växellådor, hydrostatisk Hi-Traction-drivning, ett brett utbud av kraftuttag för motor och växellåda samt godkännanden för väg- och terrängkörning. Det omfattande utbudet av funktioner och komponenter, konstruktionens hållfasthet liksom den låga tjänstevikten ger ett fordon som kan konfigureras för en stor mängd olika uppdrag.

Stralis X-WAY kan fås med olika förarhytter: den korta AD-hytten (Active Day) med lågt tak, sovhytten AT (Active Time) med lågt eller medelhögt tak samt för ultimat komfort sovhytten AS (Active Space), vilken härrör från Nya Stralis XP och har utformats runt föraren för långkörningar. Förarna åtnjuter samma komfort och säkerhet på de längre vägkörningarna som på de kortare terränguppdragen då de hämtar och lämnar last på byggarbetsplatser.

Lastbilen tillverkas på IVECOs Madrid-enhet, CNH Industrial Groups första fabrik som uppnått guldnivån i WCM-programmet (World Class Manufacturing), en av de högsta standarderna för integrerad styrning av produktionsanläggningar och processer.

Stralis X-WAY kommer att finnas tillgänglig via IVECOs återförsäljare runtom i Europa från september 2017. Den internationella lanseringen för allmänheten kommer att äga rum på den 14:e upplagan av Solutrans, mässan för väg- och stadstransporter, som arrangeras mellan den 21 och 25 november på Lyon Eurexpo. Stralis X-WAY kommer att kandidera till det prestigefyllda priset ”International Truck of the Year 2018”.

Redaktionen