Nyheter

Ny teknik ger industriföretag snabbare lansering av produkter

En rapport från Accenture kartlägger hur digitalisering och ny teknik hjälper industriföretag att minska tiden det tar att designa, utveckla och leverera produkter till kunder, även känt som “speed to market”.

Rapporten, ”Industrial Speedsters: How advanced technologies can turbocharge your speed to market”, är baserad på en undersökning med 1 200 chefer och ledare på industriföretag i 13 länder.

Som en del av rapporten undersökte Accenture tre viktiga processer i företagens arbete med att lansera produkter:

Idé till Produkt — vilket inkluderar idégenerering, prototyp-framtagning, testning, design samt kravspecifikationer som förberedelser inför produktionsstart;

Planering till Produktion — vilket innefattar produktionsplanering, schemaläggning av produktion och själva tillverkningen av produkterna;

Efterfrågan till Leverans — som inkluderar planering av efterfrågan och försäljningskapacitet, orderingång och schemaläggning, slutdistribution och eventuell installation/drifttagning hos slutkund.

I rapporten kategoriserade Accenture industriföretagen efter hur snabbt de lyckas lansera produkter på marknaden. Sedan kartlagdes vilka som hade använt sig av avancerad teknologi – som exempelvis maskininlärning och annan artificiell intelligens (AI), molntjänster, digitala tvillingar eller högpresterande datorsystem – för att minska tid och kostnader.

Baserat på dessa parametrar delade Accenture sedan in företagen i tre kategorier. Den första kategorin var företagen som bäst lyckades minska tiden för lansering, kallade “Speedsters” i rapporten. Dessa utgjorde 14 procent av företagen. Den andra kategorin var de som lyckats någorlunda bra – kallade “Accelerators” (23%). Den sista kategorin var företagen som inte var lika effektiva på att lansera produkter snabbare, vilka kallades “Starters” (63%).

Undersökningen visade att de mest framgångsrika företagen utnyttjade avancerad teknologi i mycket högre utsträckning än de andra företagen. Ett exempel är att de framgångsrika företagen (Speedsters) som använde maskininlärning var sju gånger snabbare på att lansera produkter, och 12 gånger mer kostnadseffektiva än de företag som inte lyckats lika väl (Starters). Användningen av autonoma fordon och automatiserad utrustning i verksamhetenvar ett annat exempel, som gav de framgångsrika företagen fyra gånger så snabba lanseringar och cirka 30 gånger högre kostnadseffektivitet jämfört med de företag som låg efter (Starters).

I rapporten framgick också att de företag som var snabbare på att lansera produkter även presterade bättre finansiellt. Under perioden 2016–2021 hade dessa företag (Speedsters) fyra procents högre årlig tillväxt jämfört med kategorin ”Accelerators” och 18% högre tillväxt än kategorin ”Starters”.

– Ett företags förmåga att tillverka och leverera mer varor på kortare tid och till lägre kostnader är givetvis en förutsättning för att lyckas. Vår undersökning visar att avancerade teknologier som AI, molntjänster, digitala tvillingar och högpresterande datorsystem spelar en nyckelroll för att möjliggöra detta, säger Erik Daren, ansvarig för affärsområde industriföretag på Accenture i Sverige.

Rapporten innehåller också rekommendationer för hur företag kan använda avancerad teknologi för att uppnå snabbare och mer kostnadseffektiva lanseringar av produkter: 

Idé till Produkt: Företag bör använda data från digitala produkttvillingar och ”Internet of Things” för att förbättra produkter, mjukvara och tjänster. Additiv tillverkning och 3D-utskrifter kan därtill påskynda produktionen av fysiska prototyper. Inom en snar framtid bör organisationer även dra fördel av molnbaserade, högpresterande datorsystem (High-performance-Computing, PC) och kvantberäkning för att underlätta simuleringar.           .

Planera till Produktion: Företag kan också använda simuleringar och andra digitala verktyg för drifttagning. Detta möjliggör att produktutveckling och produktionsteknik uppdateras parallellt. Företagen kan därtill skapa en övergripande digital tvilling av produktionsprocesser, för att simulera och optimera driften av produktionen. I framtiden kan de även utnyttja AI för att förutse leveranskedjor och produktionsstyrning.

Efterfrågan till Leverans: Företag bör fokusera på att integrera tillverkning med försörjningskedjan, vilket möjliggör bättre distribution och utbyte av data mellan organisationer. Digitala tvillingar av produkter kan dessutom stödja samarbete mellan leverantörer i hela värdekedjan. På längre sikt bör företag utforska användning av AI och metaverse som stöd inom digital försäljning.

Stora skillnader mellan nordiska industriföretag

Rapporten kartlagde även hur nordiska industriföretag stod sig i den internationella konkurrensen, samt vilka skillnader som fanns mellan de respektive nordiska länderna. Totalt sett hade de nordiska länderna en någon högre andel företag som lyckats (speedsters) jämfört med det globala urvalet.

Inom Norden fanns dock stora skillnader. Vad gäller tid för lansering av produkter (speed to market) var Danmark och Finland de klara vinnarna, medan Norge och Sverige behövde mycket längre tid än det globala genomsnittet. Svenska industriföretag behövde exempelvis dubbelt så lång tid för att lansera produkter jämfört med det totala, globala urvalet. Även när det gällde användningen av avancerad teknik sågs skillnader. Bland de finska (34%) och norska (28%) industriföretagen fanns en högre andel som nyttjade avancerade teknologier jämfört med de norska (25%) och svenska (22%).

– Ett genomgående mönster i rapporten är att företag som implementerat avancerad teknik även lyckas lansera produkter snabbare på marknaden. Denna korrelation syns även i jämförelsen inom Norden. I Sverige finns goda möjligheter att investera i nya teknologier för att förenkla lanseringar av produkter, och i slutänden generera en högre tillväxt som resultat av investeringen, säger Erik Daren.

För mer information finns hela rapporten att ladda ner här: 

www.accenture.com/IndustrialSpeedsters.

Foto: Florian Höllmüller